Reportaje

CINE SUNT TATARII ?

24.649 de tatari (0,11% din populatia Romaniei);
24.011 in judetul Constanta, 267 in Bucuresti, 174 in Tulcea.

Scurt istoric

Asupra originii etnice a tatarilor, in lucrarile de specialitate de pana azi, (de istorie, de etnografie, de geografie, de lingvistica), parerile sunt impartite: unii sussin originea mongola, iar altii originea turca a tatarilor.
Dupa cronicarul persan, Rasid-eddin, contemporan cu avansul lor in istorie (sec. XII-XIV), tatarii constituiau tribul cel mai numeros din masa de triburi mongole, ce-si duceau existenta, din timpuri stravechi, in stepele inalte din Sud-Estul lacului Baikal, din Asia.
Cunoscuti deja de cronicarii chinezi sub numele de Da-dardquo; sau Ta-ta”, de cronciarii persani sub numele de Tatar”, ei insusi se numesc Tatar”, in cronica autohtona lsquo;Istoria secreta a Mongolilor”, epopee contemporana intrarii lor pe scena istoriei universale la inceputul sec.al XIII-lea.

Numarul estimat al tatarilor din Romania este de 24.649, ceea ce reprezinta 0, 11% din populatia tarii. Acestia traiesc in judetele Constanta, Tulcea si in municipiul Bucuresti.

in contextul marilor campanii de cucerire din timpul lui Ginghishan, nepotul sau Batu, obtine o mare victorie impotriva rusilor in anul 1223, ceea ce va deschide drumul cuceririi litoralului nordic al Marii Negre. Hanatul intemeiat de el, Hoarda de Aur, isi va extinde autoritatea si asupra Dobrogei. Tatarii au impartasit soarta acelor popoare, putine la numar, carora vecinii prea puternici le-au rapit dreptul de a trai laolalta in tara stramosilor. Acest drept natural tatarii l-au pierdut chiar in momentul in care erau pe punctul de a se inchega intr-un mare popor intre hotarele euro-asiatice ale celui mai mare stat tataresc din istorie: imperiul Hoarda de Aur (1243-1502).

Aparitia tatarilor ca parte integranta a lumii turco-musulmane a imprimat evolutiei lor caracteristicile spirituale ale acestei lumi. Civilizatia tatara din Hoarda de Aur – atestata de maaturiile cronicarilor si calatorilor vremii, cat si de sapaturile arheologice efectuate, din pacate inca atat de putin, in unele din centrele ei urbane – a fost racordata la valorile rafinatei civilizatii islamice din acel timp. Mai cu seama Egiptul mameluc – cu care tatarii s-au aflat nu numai in alianta politica si militara, ci si in legaturi de sange – a jucat un rol foarte important in dezvoltarea civilizatiei urbane a Hoardei de Aur.

Hoarda de Aur a avut o influenta enorma asupra dezvoltarii economice-sociale si politice a cnezatelor rusesti. De la tatari au mostenit rusii institutiile esentiale in aceste domenii, dovada ca denumirea lor se mai pastreaza inca in limba rusa, datorita si bagajului informational deosebit de valoros: denghi (de la tatarescul denk, denghe), hambar, tovar (tuuar), de unde tovarasei (producatori de tovar, adica produs, marfa). Desigur, pe langa aportul pozitiv asupra dezvoltarii societasii feudale euro-asiatice, aceasta stapanire a avut si aspecte negative. Manualele de istorie, abunda in descrierea violentelor si cruzimii tatarilor.

Decaderea si apoi destramarea acestui mare stat a oprit procesul firesc de dezvoltare unitara a poporului tatar. El a fost divizat teritorial, mai intai in sase state; apoi, dupa disparitia acestora, poporul tatar a fost nevoit sa traiasca segmentat. La ora actuala exista cateva mari grupari si mai multe comunitati tataresti, separate unele de altele. Desi divizarea indelungata a imprimat unele trasaturi specifice fiecarei grupari sau comunitati, totusi este de observat faptul ca, in ansamblu, tatarii se raporteaza la aceeasi origine ti identitate etnica. Reculul si disparitia acestui deosebit de important factor politic din Europa rasariteana, care a fost hanatul Hoarda de Aur, a inlesnit ascensiunea puterii Rusiei, care avea sa joace un rol atat de nefast pentru numeroase tari si popoare, dar in mod special in destinul istoric al poporului tatar. Rusia datoreaza mult tatarilor in privinta organizarii de stat, a compozitiei etno-sociale si a culturii; dar orgoliul imperial rus nu poate ierta tatarilor faptul ca ei sunt singurii din istorie care au ingenuncheat Rusia timp de cateva secole.

Tatarii din Dobrogea

Una din primele mentiuni ale prezentei tatare in Dobrogea o gasim intr-un document din timpul sultanului otoman Mahomed II si se refera la epoca lui Genghis (m. 1229), cand sefului tatar Ebruz – ata i-a fost daruit un domeniu in zona. Consolidarea prezentei tatare in nordul Dobrogei, in apropierea centrului crimeean al stapanirii tatare, este o realitate la sfarsitul secolului XIII sau inceputul secolului XIV. Este perioada cand cronicile musulmane inregistreaza asezarea urmasilor vestitului print Nogai intr-o zona cu centrul la Isaccea.
Dupa ce Hanatul Crimeii, un rest al Hoardei de Aur, a fost anexat de Rusia in 1783, multi tatari au migrat in valuri succesive in Imperiul Otoman. Aici, in Dobrogea, ei au conferit o noua dimensiune civilizatiei de stepa care le era specifica.

O prima evaluare a numarului tatarilor din Dobrogea imediat dupa razboiul de independenta a fost facuta de Ubicini. Rezultatul sau, din anul 1879, este imprecis deoarece tatarii erau inclusi impreuna cu turcii in grupa musulmanilor. Oricum, in acel moment existau in Dobrogea romaneasca 134.000 de musulmani. Prima evaluare precisa a numarului tatarilor dobrogeni dateaza din 1911, cand sunt inregistrati 25.086, respectiv 7,3% din populatia provinciei.
Dupa unirea Dobrogei cu Romania in 1878, a inceput o noua epoca pentru tatari, creandu-se institutii de instructie publica, de cultura nationala si de cult islamic. intre acestea, Seminarul Musulman a functionat initial la Babadag si a fost transferat, in 1901, la Medgidia.
Tatarii dobrogeni au creat o cultura proprie inspirata din istorie si traditii. intre altele, sarbatorile nationale – „Nawrez” si „Kidirlez”, precum si cele religioase – „Kurban Bayrami” si „Ramazan Bayrami”, cu larga raspindire in lumea turco-tatara, se afla printre temele de prima insemnatate.
Cu timpul, unii dintre tatarii dobrogeni, putini la numar, se vor muta in alte zone de pe teritoriul Romaniei (Bucuresti, Brasov).

in privinta etnogenezei tatarilor de astazi sunt, in principal, doua puncte de vedere: prima opinie, mai veche, datorata indeosebi autorilor rusi si, prin ei, raspandita si in alte tari, ii considera pe vechii tatari de origine mongola. Al doilea punct de vedere, care capata o pondere din ce in ce mai mare tin istoriografia mondiala de specialitate, ii apreciaza pe tatari, de la bun inceput, ca element component de seama al lumii turce. Indiferent insa de pozitia pe care se situeaza, toti cei care au abordat aceasta chestiune sunt nevoiti sa recunoasca faptul ca tatarii de astazi vorbesc o limba (dialect) de origine turca si prin intreaga lor traditie istorica si formatie etno-spirituala apartin lumii turce.

Dupa 1990hellip;

in prezent, in Romania, conform datelor oficiale ale ultimului recensamant, traiesc 24.469 de tatari, insa organizatiile acestora estimeaza un numar aproape dublu, de circa 55.000 de persoane. Imediat dupa Revolutia din Decembrie 1989, ia fiinta Uniunea Democratica Turca Musulmana din Romania, care se dorea ”organizatie etno-confesionala a populatiei turco-tatare din Romania”. Dar la scurt timp, UDTMR se divizeaza in Uniunea Democratica Turca din Romania si Uniunea Democrata a Tatarilor Turco-Musulmani din Romania. in 1995 apare si Federatia Turca si Tatara. UDTTMR este o organizatie etno-confesionala care si-a propus sa militeze pentru „propasirea neamului tataresc prin renasterea spiritualitatii specifice” reluand legaturile cu tatarii din Crimeea si din alte tari.
UDTTMR dispune de 22 filiale, in cele mai importante localitati cu populatie tatareasca: Constanta, Medgidia, Mangalia, Valu lui Traian, Bucuresti, Techirghiol, Basarabi, Ovidiu, Brasov, Babadag, Tulcea si altele.
Din punct de vedere religios, credinciosii tatari se afla sub obladuirea Muftiului Osman Negeal. in 1998, pentru serviciul religios musulman existau 80 de lacasuri sfinte, intre care o moschee.
in prezent, in lume traiesc circa 12 milione de tatari, dintre care cei mai multi se afla in Republica Tataristan (5-6 milioane), Turcia (4-5 milioane) si in celelate regiuni exsovietice (1-1,5 milioane). Tatarii din Crimeea, care au fost deportasi in totalitate, in 1944, au inceput sa se reintoarca in patria strabuna; deja 250.000-260.000 dintre ei locuiesc in Crimeea. De asemenea, aproape in toate tarile din lume exista comunitati tataresti mai mari sau mai mici.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*