Administrație locală

Pestera Casian, la cheremul ignorantei si nepasarii calugarilor

Pestera Sfantului Casian este lasata in parasire, foarte departe de stralucirea sfantului caruia ii poarta numele.

Mizerie, icoane de o calitate indoielnica, obiecte de cult vechi si ponosite donate de bisericile de tara din jur, lumanari folosite si aruncate in rezervatie (zona face parte din Rezervatia Cheia).

in timp ce inscriptii autentice, confirmate de istorici, sunt total neprotejate, ba chiar necunoscute (!) de catre calugari, acestia au avut grija sa inventeze tot soiul de legende si traditiirdquo;. Ei au gasit Altarulrdquo; sau Izvorulrdquo; sfantului Casian.

Pe la anul 360, un tanar pe nume Ioan Casian se nastea in satul intemeiat de strabunii sai, pe maulul raului Casimcea. Asa cum o arata istoricii, satul Casian a fost intemeiat de puternica familie a casienilor, oameni plecati dintre zidurile cetatii Histria pentru a face agricultura. Preocupat inca de mic de crestinism, Ioan a studiat teologia si s-a deprins cu viata calugareasca in Scitia Minor, Dobrogea de astazi. Traditia spune ca ucenicia a deprins-o alaturi de alti sihastri in micuta pestera de pe valea Casimcei, chiar langa satul Casian. Canonizat sfant, Ioan Casian este considerat unul dintre cei mai importanti Parinti ai Bisericii Crestine si unul dintre intemeietorii monahismului. Moastele sfantului se gasesc la Marsillia, acolo unde el a intemeiat doua manastiri. in Dobrogea natala a ramas pestera care ii poarta numele si manastirea ce se ridica pe fruntea promontoriului stancos unde se ascunde intrarea in pestera. Desi administrata de manastire, pestera este lasata in parasire, foarte departe de stralucirea sfantului caruia ii poarta numele. Mizerie, icoane de o calitate indoielnica, obiecte de cult vechi si ponosite donate de bisericile de tara din jur, lumanari folosite si aruncate in rezervatie (zona face parte din Rezervatia Cheia). in timp ce inscriptii autentice, confirmate de istorici sunt total neprotejate, ba chiar necunoscute (!) de catre calugari, acestia au avut grija sa inventeze tot soiul de legende si traditiirdquo;. Ei au gasit Altarulrdquo; sau Izvorulrdquo; sfantului Casian.

Destinul postum al Sfantului Ioan Casian a fost unul paradoxal si plin de peripetii. Canonizat si cinstit mai intai de catre Biserica Catolica, Jean Cassian a fost considerat initial francez, pana cand ganditorul contemporan Marrou a pus problema originii sale dobrogene. Cercetarile arheologice din zona precum si analiza critica a operelor sale au reusit sa lamureasca definitiv problema: Ioan Casian s-a nascut in Dobrogea. Asa a aparut idea construirii unei manastiri si includerea pesterii in ceea ce am putea numi turismul religios. in anul 2003, se pun bazele manastirii Casian, pe un platou calcaros, deasupra pesterii. intemeietorul manastirii este staretul Iustin, ucenic al Parintelui Iustin Parvu de la manastirea Petru Voda, cunoscut centru al nationalismului de sorginte legionara.

Nu atingeti Sfanta Masa, pericol de moarte!

Dupa ce s-au pus bazele manastirii, calugarii s-au apucat de amenajarea pesterii. In fata intrarii, in singura sala, ei au asezat o masa veche de lemn si o cruce, pe post de Sfanta Masa. Pentru a-i tine la distanta pe curiosi, calugarii au pus pe masa un bilet cu mesajul halucinant: Nu atingeti, pericol de moarte!rdquo;. De jur imprejur, pe pereti, pe mese, stau ravasite icoane, sticle de ulei, lumanari, candele, intr-o dezordine totala. intr-un colt, in dreapta intrarii troneaza dizgratios o icoana adusa din biserica unei comune apropiate, in care mesterul popular dovedeste ca nu are nici cele mai mici veleitati de pictor, ci doar dorinta (laudabila, desigur) de a o reprezenta pe Maica Domnului. insotitorii nostri (doi calugari de la manastire) ne arata cu piosenie galeria din stanga a pesterii: Pe tunelul acela ajungeti la altarul unde se ruga Sfantul Casianrdquo;. Traseul e marcat de lumanarele care duc intr-o mica sala unde se termina galeria. Calugarii le strang pe cele care au ars deja si pun altele, completand un tablou mai curand sinistru, magic, decat religios, de sfintenie. Inscriptia si nisa penhtru opait datand din secolul zece sunt la locul lor, inca neafectate de vreun turist sau enorias neglijent. Ele nu sunt protejate deloc pentru ca monahii care ne insotesc nici nu au stiut de existenta lor. Chiar daca acestea sunt singurele dovezi clare ca pestera a fost chilie pentru calugari! Afla cu surprindere de la noi ca e vorba de monumente istorice de o mare valoare. in acelasi registru, calugarii au gasit un izvor pe o vale din Padurea Seremet, care a fost drenat si transformat in cismea de catre un credincios cu dare de mana si s-au grabit sa decreteze ca este Izvorul Sfantului Casian. Ar mai trebui adaugat faptul ca in zona, padurea e plina de suporturile de tabla ale lumanarilor care ard in pestera. Au fost aruncate acolo de calugari, iar padurea face parte dintr-o arie strict protejata!

Pe urmele Sfantului Casian

Pe la varsta de 20 de ani, Ioan Casian paraseste definiv locurile natale si se dedica vietii crestine. E pleaca mai intii la Betleem, insotit de Gherman, parintele sau spiritual. Dupa un timp merge in Asia Mica, unde viziteaza comunitatile infiintate de sfantul Vasile cel Mare si sfantul Ioan Gura de Aur. in 385 ia drumul Nilului, pe urmele marilor pustnici Antonie si Pahomie, cunoscand viata pustnicilor, iar dupa sapte ani se intoarce la Betleem. in anul 404, Ioan Gura de Aur Arhiepiscop de Constantinopol il hirotoneste diacon, in anul 404. in urma intrigilor de la curte, Ioan Gura de Aur este exilat in Muntii Caucaz, in Georgia. Ioan Casian, insotit de prietenul sau, pleaca la Roma pentru a cere protectia papei Inocentiu I (401-417). intre timp afla ca Ioan Gura de Aur a murit (407). La Roma s-a imprietenit cu viitorul papa Leon, caruia, in anul 430, i se va adresa cu cuvinte de stima si de afectiune, in prefata cartii De incarnatione. Este hirotonit preot, probabil de catre papa. Ajunge in Galia in anul 415, fiind trimis de catre papa pentru a continua crestinarea galilor, inceputa deja de catre sfintii Policarp si Irineu de Lyon. La Marsilia organizeaza doua manastiri, una de calugari si alta de maici: Manastirea „Sfantul Victor” si Manastirea „Sfantul Salvator”. Organizeaza viata manastireasca dupa modelul manastirilor din orient cu adaptarile necesare locului. Prin aceasta Casian este un factor de legatura intre cultura patristica a rasaritului si cea a apusului. Este considerat unul dintre cei mai mari promotori ai monahismului occidental, desi viata monahala exista in lumea latina si inainte de el. Moare in anul 430. in regiunea Marsiliei este venerat inca din sec. al V-lea ca sfant la 23 iulie. Biserica Ortodoxa il sarbatoreste la 28 sau 29 februarie.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*