S t r e s u l e x a m e n e l o r

11 Iunie 2013, Tamara Nichita

Psihologie

Studiile de psihologie din ultimul deceniu afirma in mod hotarat ca inteligenta emotionala si abilitatea de a stabili relatii cu cei din jur, reprezinta principalul factor de predictie privind reusita in viata.
De cele mai multe ori, cuvantul "examen" e sinonim cu cuvantul "stres". Lucrul acesta se intampla de obicei din cauza faptului, ca pregatirea pentru acest examen a fost lasata pe ultima suta de metri sau ca este un examen crucial de care depinde viitorul. Emotiile dinaintea examenelor pot de multe ori sa compromita tot efortul depus pentru a invata, dupa ce ai invatat saptamani intregi, te blochezi in fata foii albe si uiti tot.
Pentru parinti, rezultatele foarte bune scolare sunt probabil principala garantie pentru succesul in viata al copilului. Copiii au nevoie de suport emotional si indrumare in vietile lor, pe parcursul caruia apar diverse provocari si situatii. Noi, ca parinti, avem o parte din responsabilitate, constientizand nevoile copilului, pentru a putea sa-i oferim suport pentru sanatatea sa emotionala.
Stresul, ca stare speciala a organismului, poate fi provocat de o gama larga de factori: stimuli fizici sau emotii puternice (pozitive sau negative), situatiile conflictuale dintre indivizi, amenintarea statutului social, incertitudinea in privinta viitorului.
In perioada premergatoare examenelor, practic toti elevii devin ingrijorati si tensionati. Acum, mai mult decat in orice alta perioada, parintii trebuie sa-i ajute sa se relaxeze si sa-si stapaneasca emotiile. Bacalaureatul si examenele pentru intrarea la facultate sunt momente deosebite in viata tinerilor. Ei sunt constienti ca viitorul lor depinde in mare masura de depasirea cu succes a primelor teste cu adevarat importante. Unii sunt nerabdatori sa inceapa mai repede, altii nu stiu cum sa il mai amane. Unii tremura de emotie la gandul ca vor primi o nota, altora acest lucru le este relativ indiferent.
Emotiile sau stresul isi fac simtita prezenta si il afecteaza pe fiecare in alt mod, in functie de trasaturile sale de personalitate, in special, emotivitatea si bineinteles psihologia fiecaruia.
A avea emotii inainte unui astfel de eveniment, nu reprezinta o problema sau un impediment in vederea depasirii examenului. Adevarat ca apar multe semne pe care copiii stresati le transmit, chiar de multe ori nici ei nu isi dau seama, insa trebuie sa fie atenti in primul rand parintii. Cele mai frecvente sunt iritabilitatea, oboseala, concentrarea scazuta, lipsa atentiei, lipsa tolerantei fata de membrii familiei (devine violent in limbaj daca vreunul face vreun gest minor care il deranjeaza), o stare de neliniste permanenta, scaderea poftei de mancare, indigestia, somn agitat.
Un examen devine agent stresor, deoarece solicita rezolvarea adecvata a unei serii de probleme specifice. Apoi, in mod obiectiv, exista si posibilitatea de a nu obtine rezultatul scontat. Intervine si factorul surpriza, al necunoscutului, al unor situatii prin care candidatul se poate sa nu mai fi trecut. Examenul este o adevarata incercare, chiar si pentru aceia care se simt atat de bine pregatiti incat considera ca nu poate sa ii surprinda nimic.
Atat elevii cu rezultate foarte bune la invatatura, cat si cei mai putin pregatiti se confrunta cu teama ca nu se vor putea ridica la nivelul asteptarilor celor din jur.
Daca sta toata ziua nefacand altceva decat sa invete, daca se refugiaza in camera lui, cu un teanc de carti, cursuri si de caiete, nu inseamna ca este cea mai buna atitudine. Se va simti surmenat in scurt timp si nu va mai putea asimila nici o informatie.
Se recomanda parintilor ca in aceasta perioada, mai mult ca oricand, sa acorde copilului suport afectiv emotional.
Trebuie sa stim ca in perioade cu potential mare de stres, se modifica si comportamentele si este bine sa intervenim chiar de la inceput. Este posibil sa incerce sa isi petreaca cat mai mult timp din noapte invatand, considerand ca este mai multa liniste. Asa incepe drumul spre reducerea programul necesar de somn. Apoi, apar stimulentii, caci organismul are nevoie de odihna, iar va face tot ceea ce este posibil sa ramana cat mai tarziu in noapte treaz, consumand energizante, cafea. Pe aceeasi linie se incadreaza igiena alimentatiei, care poate atrage dupa sine luari sau scaderi in greutate si instalarea unor obiceiuri alimentare deficitare pentru dezvoltarea sa, mancand cand isi aduce aminte si total nepotrivit.
Memorarea mecanica si invatatul in timpul noptii se numara printre cele mai frecvente greseli. De asemenea, sunt elevi care nu stiu sa-si segmenteze materia. Recomdandat este sa inceapa cu o lectie mai usoara si placuta.
Cei ce se pregatesc pentru examene trebuie sa manance bine si sa se hidrateze in timpul orelor de studiu, respectand in acelasi timp pauzele in mod regulat.
Este necesara o pauza de 5-10 minute dupa fiecare ora de studiu, timp in care sa asculte muzica, sa vorbesca la telefon, sa va ajute la treburi gospodaresti, orice, numai sa paraseasca efectiv locul in care au stat cat au invatat. Trebuie sa ii incurajam sa iasa din casa, sa se intalneasca cu prietenii, sa rada, sa faca sport. Sportul le permite sa se puna in situatii de intrecere, de competitie... deci, de examen. De cele mai multe ori, de emotii poti scapa prin tehnici de relaxare. Este util sa tragi aer in piept adanc de cateva ori, sa bei un pahar cu apa sau sa vizualizezi un peisaj care te linisteste.
Uneori, insa, e greu sa te si relaxezi atunci cand teama pune stapanire pe tine. Un studiu recent realizat la Universitatea din Chicago, arata ca studentii isi pot imbunatati notele, in medie, cu un punct, daca inainte de examen scriu timp de zece minute despre propria teama sau neincredere.
Concluzia? Inca o data echilibrul emotional este foarte important!
In sala de examen copilul nostru intra singur, avand cu sine personalitatea sa, cunostintele si abilitatile sale. Este un prag pe care il trece singur, dar trebuie sa simta ca este sprijinit si ca i se acorda incredere. Si, indiferent de rezultat, este si va fi iubit si apreciat. Nu uitati ca emotiile, in doza moderata, sunt binevenite. Nu va temeti de ele, ele aduc creierul intr-o stare propice efortului intelectual. Abordati examenele cu incredere si fiti optimisti! Increderea in sine si atitudinea adoptata la un examen asigura o mare parte din reusita! A sustine un examen este o arta...
Asadar, Succes tuturor la examene!

"Nu te indoi de tine, caci acolo unde domneste indoiala, nu poate locui increderea! Nu te neglija, caci neglijenta atrage pierderea. Nu te subestima si nici nu te supraestima, ci cauta sa devii ceea ce esti in stare sa devii. Nu irosi timpul, regretind trecutul, ci investeste cu intelepciune in prezent, pentru a-ti construi viitorul."
Jim Roht


Articole din editia din data de 11 Iunie 2013

  • Victor Ponta, anunt de la Berlin: Vom mentine cota unica la 16% pe tot timpul guvernarii USL

    Psihologie
  • NOUA CONSTITUTIE: Presedintele NU mai reprezinta PUTEREA EXECUTIVA

    Psihologie
  • Parlamentul va avea drept exclusiv de a cere urmarirea penala a ministrilor

    Psihologie
  • Delfinul Pei-Pei a murit!

    Psihologie
  • Ieri a inceput Bac-ul 2013!

    Psihologie
  • Articole din aceeasi categorie

  • ALEGERILE NOASTRE

    Psihologie
  • Viata, Emotiile schimba realitatea

    Psihologie
  • GUTURAIUL SI GRIPA DE TOAMNA

    Psihologie
  • STAREA DE PLICTISEALA

    Psihologie
  • LUMEA IN CARE MAI TRAIM

    Psihologie
  • Medgidia, str. Republicii nr. 5, etaj 1
    Tel / fax: 0241810404
    Mobil: 0722721771