METODE DE COMBATERE A ASTENIEI (II)

26 Martie 2013, Tamara Nichita

Psihologie

Oricat de mult ne bucuram de primavara, aceasta vine uneori insotita de o serie de pericole pentru sanatatea persoanelor mai sensibile. Din acest motiv este recomandat sa te pregatesti si sa previi orice risc, inainte ca acesta sa se concretizeze intr-o problema reala. Astenia de primavara nu este o boala, ci un cumul de stari fiziologice, care apar atat la persoanele sanatoase, cat si la cele care prezinta o patologie in aceasta perioada a anului. Aparitia asteniei de primavara tine mai putin de fiziologia corpului si mai mult de latura emotionala a fiintei, primavara, mai mult ca orice alta perioada a anului, amplifica emotivitatea. Cauza asteniei de primavara poate fi doar o carenta de vitamine sau minerale care apare in mod firesc la sfarsitul sezonului rece, cand fructele si legumele proaspete lipsesc din alimentatie.
Oboseala accentuata si, cel mai adesea, nejustificata, pe care o simti mai mereu, acum, la sfarsit de sezon rece, poate fi cauzata fie de imunitatea scazuta, fie de lipsa accentuata de minerale si vitamine.
Nu se poate vorbi de un tratament contra asteniei de primavara intrucat aceasta nu este o boala, dar de metode de combatere si prevenirea aparitiei ei se poate vorbi:
- limitarea aportului de dulciuri;
- evitarea alimentelor cu multe calorii;
- este recomandata activitatea fizica (stimuleaza producerea de serotonina "hormonul fericirii");
- trebuie respectat programul de somn;
- pot fi administrate suplimente de vitamine si minerale;
- regimul alimentar trebuie sa fie bogat in fructe si verdeturi;
- adoptarea unor activitati de natura sa ne binedispuna.
Este binecunoscut ca alimentele pe care le consumam actioneaza asupra functiilor organismului nostru, implicit asupra activitatii cerebrale. Creierul este un organ "flamand", celulele sale necesitand un aport energetic de doua ori mai mare in comparatie cu celulele altor organe.
In acest sens, pentru a functiona eficient in timpul zilei, nivelul de energie trebuie tinut la cote suficient de ridicate astfel incat sa nu apara stari de stres sau de epuizare. De aceea, este important ca dieta pe care o adoptati sa fie sanatoasa si pentru creier.
Se recomanda consumul de fructe si legume proaspete care aduc organismului un aport crescut de vitamine si minerale. Sucurile naturale de fructe si ceaiurile sunt de asemenea benefice in aceasta perioada. Atunci cand aportul de vitamine, minerale si saruri nu poate fi suplinit doar prin alimentatie, se recomanda suplimentarea cu produse farmacologice.
O alta masura foarte importanta o reprezinta exercitiile fizice. Este indicata practicarea exercitiilor fizice, dar cu recomandarea ca perioada de odihna sa fie respectata, deoarece exercitiile fizice intense pot duce la epuizarea organismului care este si asa slabit. Practicarea exercitiilor fizice ne induce o stare de bine, stimuland secretia de endorfine.
Perioada de somn este recomandata sa fie de cel putin 7 ore pentru a ajuta organismul sa se adapteze si sa-si refaca nivelul de energie atat de util pentru desfasurarea activitatilor zilnice. Se stie ca un consum ridicat de cofeina are si efecte negative, printre care cresterea starii de nervozitate.
Majoritatea medicilor recomanda pacientilor sa ia vitamine in lunile care contin in nume litera "r", cum ar fi ianuarie, februarie, martie, aprilie, septembrie, octombrie, noiembrie si decembrie. De preferat, este sa optam pentru complexul de vitamine B care calmeaza sistemul nervos si ofera energie intregului organism, vitamina C protejeaza organismul de stres si stimuleaza detoxifierea organismului, mineralele precum calciu si magneziu, ne feresc de stres si anxietate. Solutii complet naturale sunt macesele pentru vitamina C, drojdia de bere pentru complexul de vitamine B si spanac si migdale pentru magneziu. Catina contine cea mai mare cantitate de vitamine si minerale dintre plantele autohtone, folosite in scop antiastenic si vitalizant. Branca ursului (ginsengul romanesc), urzica, napraznicul, coada calului, angelica sau uleiul de ienupar au capacitatea de regenerare si revigorare a organismului.
Metodele naturiste pentru reducerea simptomelor asteniei sunt laptisorul de matca, polenul, suplimentele de fier si bineinteles, alimentatia cat mai naturala si procesarea cat mai mica a alimentelor, conservand astfel valorile nutritive ale acestora.
Lupta cu astenia de primavara nu este intotdeauna usoara, iar o atitudine pozitiva ajuta mult, oameni afectati de astenia de primavara isi revin, de obicei, pana la sfarsitul lunii aprilie, insa se poate preveni aparitia ei, urmand cateva schimbari in stilul de viata.
Relaxarea poate fi una dintre cele mai eficiente metode de a alunga astenia si a preveni depresia. Masajul si baile relaxante parfumate cu uleiuri esentiale de eucalipt, menta si lamaie sunt recomandate in baie, dar si pentru parfumarea camerelor.
Se recomanda persoanelor predispuse la astenie sa nu stea singure, sa evite tendinta de "a cadea in melancolie". De preferat este sa iasa la plimbare impreuna cu familia, prietenii. Mersul pe jos, pe aleile unui parc sau pur si simplu pe strada, prin magazine, este un remediu de a pune ordine in ganduri, de a mentine un tonus fizic bun, de a linisti starea de nervozitate si de a consuma tensiunea interioara.
Daca observi ca nu poti face fata schimbarilor din noul sezon si ca iti afecteaza viata, poti apela la ajutorul unui psiholog, care te poate ajuta sa depasesti mai usor astenia. Exista riscul si ca starea ta sa aiba o alta cauza in afara asteniei, de aceea este bine sa faci mai multe investigatii.
Sa nu uitati sa fiti fericiti, bucurati-va de lucrurile marunte, de locuri care trezesc amintiri fericite, sperante pe care doriti sa le finalizati.
Se spune ca nimic nu dauneaza daca este facut cu moderatie!

"Primavara ne arata ce poate face Dumnezeu dintr-o lume murdara si anosta."
Virgil A. Kraft


Articole din editia din data de 26 Martie 2013

  • DANIEL MORAR, numit de Basescu in functia de JUDECATOR LA CCR

    Psihologie
  • Contractul de servicii pentru Baza Deveselu, atribuit unei firme americane

    Psihologie
  • Ponta: Cei mai multi colegi gandesc ca Hrebenciuc si Stroe, dar USL nu merge pe drumul suspendarii

    Psihologie
  • Investitii in pavarea trotuarelor

    Psihologie
  • Bugetul Medgidiei a fost prezentat locuitorilor

    Psihologie
  • Articole din aceeasi categorie

  • ALEGERILE NOASTRE

    Psihologie
  • Viata, Emotiile schimba realitatea

    Psihologie
  • GUTURAIUL SI GRIPA DE TOAMNA

    Psihologie
  • STAREA DE PLICTISEALA

    Psihologie
  • LUMEA IN CARE MAI TRAIM

    Psihologie
  • Medgidia, str. Republicii nr. 5, etaj 1
    Tel / fax: 0241810404
    Mobil: 0722721771