STRESUL consecintele lui asupra omului (I)

11 Septembrie 2012, Tamara Nichita

Psihologie

Teoria stresului a deschis noi perspective in intelegerea mai nuantata a relatiilor dintre om si ambianta sa, a mecanismelor implicate in adaptarea organismului la modificarile mediului fizic si psihosocial, inclusiv a fenomenelor psihice, a comportamentului individual si colectiv.
Stresul este un proces fizic si psihic ce apare din cauza incercarilor de a face fata la evenimente, de obicei neasteptate si situatii care exercita o presiune extraordinara asupra fiintei umane. O reactie normala la o situatie anormala si are drept functie, autoprotectia, permitand individului sa isi concentreze atentia asupra unei amenintari anume si sa isi mobilizeze la maxim energia psihica.
Hrana zilnica a omului recent este stresul. Sa ne temem de stres? Nu, nici vorba, fara stres n-am putea progresa!
Pentru a aborda aceasta problematica trebuie sa luam in considerare initial urmatoarele premise:
stresul este inerent supravietuirii;
stresul este necesar pentru dezvoltarea umana;
stresul este initial pozitiv, dar prea mult stres este nesanatos;
stresul este cumulativ;
stresul poate fi combatut.
Departe de a fi o "boala", stresul este o stare a organismului, dar, in niciun caz nu este factorul care o determina. Cu cat ne cunoastem mai bine pe noi insine, cu atat mai usor ne va fi sa interactionam cu cei din jur si sa depasim situatiile stresante.
Indiferent de varsta, stare sociala sau profesionala, in viata, omul este pus in postura de a face fata unor situatii, de a rezolva numeroase sarcini si de a se adapta in mod continuu la conditiile schimbatoare ale mediului.
Fiecare individ traverseaza stari de stres minor in situatiile de zi cu zi si care pot produce frustrare, tensiune, iritare si manie. Vulnerabilitatea unei persoane este determinata in special de rezistenta fizica si psihica sau de lipsa de rezistenta temporara, nivelul de stres variind in raport cu aceasta.
Mare parte din stres poate fi controlat, hotararea si autodisciplina sunt caile prin care putem identifica sursele stresului si sa le facem fata inainte sa ajunga stresul la un nivel de necontrolat.
Tipul de situatii care-l fac pe om sa-si piarda cumpatul este caracterizat ca fiind dificil, uneori stresant.
Exista oameni care "isi pierd capul" foarte usor, iar altii "isi pastreaza sangele rece". Toleranta la stres depinde foarte mult de insusirile fiziologice, innascute si dobandite, ale sistemului nervos, unii sunt calmi si reactionaza rational la stres; altii nu au aceasta capacitate.
Printre factorii de stres apar, atat elemente care produc stimulari negative, dar si elemente care pot declansa o stimulare emotionala optima. Suntem tot atat de supusi stresului in situatii diametral opuse, ca de exemplu: boala unei rude foarte apropiate, pierderea loculului de munca (negativ), ori sarbatoarea Craciunului, cand primim o distinctie inalta pentru o activitate optima (pozitiv). Negativ ori pozitiv, tot stres se numeste.
Cum sa gestionam posibilitatile personale de adaptare la stres? Ar trebui, in primul rand sa nu ne complicam peste masura existenta, sa ne sprijinim reciproc mai mult, sa cerem ajutor inainte de a fi prea tarziu. Trebuie sa facem ceva pentru a intelege si a depasi situatiile stresante, sa intelegem emotiile care insotesc stresul ca pe un factor mobilizator pentru capacitatea noastra de rezistenta la efort, de adaptare la diverse schimbari si adoptarea unor decizii optime in situatiile stresante.
Una din strategiile pe care trebuie sa le aplicam in situatii dificile este obtinerea sprijinului social: nu ezitati sa cereti sprijin intr-o situatie dificila, situatii de stres si nu situatii financiare dificile, care oricum, ne sunt comune tuturor; nu ezitati sa cautati in jurul dvs. prilejuri de a va bucura, creeati-va momente de fericire, luptati pentru ele.
Eliminati negativismul, cultivati sentimentele pozitive, nu va autocomplexati.
Actionati pentru amplificarea valorilor de baza: generozitatea, dragostea, sinceritatea, responsabilitatea.
Pentru "a intelege mai bine stresul" in urmatoarele articole, o sa dezvoltam mai pe larg, sursele stresului si metode de aparare impotriva stresului.
Daca marile impliniri sunt inca departe, nu ezitati: cultivati micile bucurii!

Daca suntem stresati, sa nu uitam ca noi, oamenii, suntem autorii stresului.








Articole din editia din data de 11 Septembrie 2012

  • Drumul transfrontalier Lipnita - Kainargea, finalizat

    Psihologie
  • Lucrari de modernizare la scoala de Arte si Meserii (SAM) "Nicolae Istratoiu" din Deleni

    Psihologie
  • Sedinta ordinara publica in comuna Aliman

    Psihologie
  • S-a asigurat stocul de lemne pentru scolile din Lipnita

    Psihologie
  • 6.000 de pui vii le-au fost distribuiti navodarenilor care locuiesc la curte

    Psihologie
  • Articole din aceeasi categorie

  • ALEGERILE NOASTRE

    Psihologie
  • Viata, Emotiile schimba realitatea

    Psihologie
  • GUTURAIUL SI GRIPA DE TOAMNA

    Psihologie
  • STAREA DE PLICTISEALA

    Psihologie
  • LUMEA IN CARE MAI TRAIM

    Psihologie
  • Medgidia, str. Republicii nr. 5, etaj 1
    Tel / fax: 0241810404
    Mobil: 0722721771