Bilant dezamagitor in atragerea fondurilor europene la 5 ani de la aderare

8 Mai 2012, Adrian Nicarel

Fonduri Europene

Datele Ministerului Afacerilor Europene (MAEur) arata ca Transporturile si Mediul, ministerele ce ar trebui sa faca autostrazi, drumuri nationale, sisteme de canalizare sau gropi de gunoi nu au reusit in cinci ani de luat bani europeni sa termine niciun proiect cu impact concret in teren. Transporturile au terminat doua proiecte, unul pentru masurarea adancimii apelor Dunarii, respectiv un altul pentru protectia ecologica in cazul lucrarilor de infrastructura. Similar, la Mediu niciunul din cele mai mari cinci proiecte finalizate nu include o groapa de gunoi sau un sistem de canalizare.
Problema a fost ca dupa ce autoritatile au facut programele operationale si axele nu au avut un mecanism de prioritizare. La acel moment, Autoritatea pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale - institutia care coordona absorbtia pana la crearea MAEur - nu putea sa spuna unui minister ce proiect este mai important si ce alt proiect este mai putin important. In conditiile in care nu a existat o prioritizare initiala, autoritatile de management au implementat ce proiecte au venit la rand.
In acest context, Guvernul a publicat in ultima parte a anului trecut o lista de proiecte pe fonduri europene in valoare totala de 8 miliarde de euro, considerate ca fiind prioritare. Acum lista cuprinde 150 de proiecte de investitii in domeniul transporturilor, energiei sau mediului. Investitiile derulate prin intermediul acestor proiecte sunt insa departe de momentul in care vor fi inaugurate. O mare parte din proiectele de pe lista de prioritati aveau la sfarsitul lunii martie grade de finalizare de sub 50%.
Prin comparatie, Bulgaria avea la sfarsitul lunii martie un grad de absorbtie de 20,8% al banilor europeni, de 3,5 ori mai mare decat cel al Romaniei.
Bulgaria are o alocare pe fonduri europene de 8 mld. euro, adica mai putin de jumatate fata de cea a Romaniei, insa si rezultatele in bani sunt peste cele de la Bucuresti. La sfarsitul lunii martie in Bulgaria ajunsesera aproape 1,4 mld. euro bani de la UE, in timp ce Romania a atras in acelasi interval cu 200 mil. euro mai putin. Diferentele sunt si mai mari in cazul programului de Transport. Pe aceasta linie in Bulgaria au ajuns 419 mil. euro de la UE in timp ce la Bucuresti platile de la Transporturi sunt la jumatate la o alocare de doua ori mai mare.
Ministerul Transporturilor are la dispozitie 4,5 mld. euro din fonduri europene pentru lucrari de infrastructura rutiera, feroviara, aeroportuara si navala. Cei mai multi bani de la UE merg catre autostrazile de pe Coridorul IV Paneuropean, care in cele din urma ar urma sa aiba 850 de kilometri. In primii cinci ani de cand Romania are acces la fondurile europene, autoritatile nu au reusit sa finalizeze nicio autostrada sau cale ferata din bani europeni.
Rezultatele de la Transporturi se datoreaza faptului ca nu a fost pregatit cum ar fi trebuit parcursul din 2007-2013 prin intermediul fondurilor de preaderare. Spre exemplu, pentru Programul Operational Regional au fost bani prin fondurile de preaderare Phare care au pregatit terenul.
In cinci ani de luat fonduri europene Transporturile au reusit sa finalizeze numai doua proiecte in valoare totala de 1,7 mil. euro. Din acesti bani, 1,5 mil. euro au fost folositi pentru masurarea adancimii Dunarii, iar cu restul s-au facut harti si planuri de actiune pentru protectia mediului. De cealalta parte, cele noua proiecte pe care Ministerul Transporturilor le-a inscris pe lista de prioritati au grade de finalizare ce nu depasesc 50%.
Similar, la Ministerul Mediului intre primele cinci proiecte finalizate in functie de valoare nu figureaza nicio groapa de gunoi sau un sistem de canalizare construit cap-coada. In schimb, aproape 6 mil. euro au fost platiti pentru un sistem informatic pentru "mentinerea biodiversitatii", alti 600.000 de euro au fost folositi pentru protectia mediului din Muntii Macinului, iar pasarile din zona Vanatori Neamt au primit protectie printr-un alt proiect de 350.000 de euro.
(Sursa: Ziarul financiar)


Articole din editia din data de 8 Mai 2012

  • Ponta acuza Guvernul Ungureanu ca a numit persoane si a incercat sa aloce bani dupa demitere

    Fonduri Europene
  • GUVERNUL PONTA A FOST INVESTIT DE PARLAMENT. Membrii Cabinetului vor depune juramantul la ora 22.30

    Fonduri Europene
  • Locuitorii din Eforie interesati sa se specializeze in domeniul turismului

    Fonduri Europene
  • Inaugurari importante cu prilejul Zilelor Comunei Pestera

    Fonduri Europene
  • Serbare campeneasca la Silistea

    Fonduri Europene
  • Articole din aceeasi categorie

  • Primăria Băneasa a lansat proiectul aResurse şi iniţiative comune dedicate mediului înconjurător (JOYRIDE)a

    Fonduri Europene
  • 5 familii din Satu Nou vor beneficia de extinderea locuințelor

    Fonduri Europene
  • Comuna Ciobanu accesează fonduri pentru creșterea producției de energie regenerabilă

    Fonduri Europene
  • 3 persoane din Satu Nou vor primi subvenții de minimis de până la 25.000 euro pentru deschiderea afacerilor

    Fonduri Europene
  • 20 de persoane din Satu Nou au absolvit cursul de de competențe antreprenoriale

    Fonduri Europene
  • Medgidia, str. Republicii nr. 5, etaj 1
    Tel / fax: 0241810404
    Mobil: 0722721771