Vosganian pune frana trenului de Constanta

17 Octombrie 2008, Bogdan Chirita

Administratie locala
Ministerul Economiei si Finantelor nu mai vrea sa asigure banii pentru repararea caii ferate Bucuresti-Constanta. Constructorii ameninta ca opresc lucrarile in noiembrie.
Romanii s-ar mai putea chinui ani buni facand cel putin cinci ore cu trenul intre Bucuresti si Constanta. Aceasta in pofida asigurarilor date la inceputul acestei luni de catre ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, care afirma optimist ca, din 2010, parcurgerea celor aproape 250 de kilometri se va face in doua ore. in cazul tronsonului Bucuresti Nord-Baneasa, terminarea lucrarilor a fost programata initial pentru luna decembrie a acestui an, urmand ca tronsonul Fetesti-Constanta sa fie si el definitivat in iulie, anul viitor. Termenele de finalizare au fost amanate in mai multe randuri. Nici saptamana trecuta nu a fost una buna pentru proiect. Reprezentantii consortiului Swietelsky-Wiebe-Takenaka, care repara cele doua portiuni mentionate, au trimis CFR SA o scrisoare in care solicita plata datoriilor restante in termen de 28 de zile, in caz contrar lucrarile urmand sa fie oprite. Firmele au facturi neincasate inca din luna mai si sunt decise sa ceara prelungirea termenului de executie, precum si penalitati de intarziere. CFR SA recunoaste ca valoarea restantelor este de 10,9 milioane de euro.
Lucrarile risca sa fie oprite chiar daca sunt surse de finantare prevazute, respectiv un imprumut acordat de Banca Japoneza pentru Cooperare Internationala (JBIC), un altul angajat de stat de la Dexia Kommunalkredit Bank, precum si bugetul de stat. Din valoarea totala de 453 de milioane de euro, 165 de milioane sunt date de japonezi, restul venind de la buget si de la Dexia. imprumuturile au primit in 2005 avizul Guvernului. Ministerul Finantelor a taiat din bugetul CFR SA cofinantari prevazute de societate pentru 2008, de teama ca plata ratelor la aceste credite si alocarea cofinantarii din buget vor creste deficitul bugetar. Aceste limitari (incadrarea deficitului in plafon - n.r.) au facut ca an de an, cat si pe parcursul fiecarui an, cu ocazia rectificarilor aduse bugetului de stat, sumele alocate pentru proiectul amintit sa fie inferioare necesarului solicitat de CFR SA, spun oficialii companiei. Pentru repararea caii ferate Bucuresti-Constanta, CFR a cerut suma de 390 de milioane de lei si a primit doar 230 de milioane de lei, ramanand un deficit de 160 de milioane de lei. Suma lipsa a fost chiar de 284 de milioane de lei, micsorata ulterior la rectificarea bugetara. Ca explicatie generala, singurul motiv al intarzierilor la plata e imposibilitatea efectuarii de plati peste nivelul bugetar alocat existent la un moment dat, explica CFR SA. Potrivit oficialilor acestei societati, lucrarile sunt efectuate in proportie de aproximativ 60%. Pentru ca lucrarile nu sunt efectuate, dar timpul trece, banii imprumutati de institutiile financiare se pierd fara a fi folositi: trec termenele la care expira acordurile de imprumut. Cel cu JBIC expira luna viitoare si din acesta mai sunt de tras aproximativ 15% din bani. Din cel cu Dexia in luna iulie mai erau de folosit aproximativ 11 milioane de euro. Ipoteza inchiderii liniilor de credit nu sperie insa Ministerul Finantelor. Potrivit directorului general adjunct al CFR SA, Ioan Pintea, oficialii MEF au afirmat ca, daca liniile de credit cu institutiile financiare vor fi inchise, finantarea va continua, anul viitor, de la bugetul de stat. Asigurari date in conditiile in care MEF nu a putut sa asigure integral societatii nici macar cofinantarile cerute de banci, daramite sa dea societatii de stat toata suma. Si aceasta in conditiile unor presiuni ridicate pe buget, venite din partea altor capitole de cheltuieli importante, cum ar fi construirea de autostrazi. CFR SA spune ca problema cu MEF nu e noua si nu priveste doar linia ferata Bucuresti-Constanta. CFR SA a efectuat permanent demersuri in vederea obtinerii de alocatii bugetare suficiente pentru a se evita astfel de situatii, insa, din pacate, unele dintre ele, precum cea de fata, nu au putut fi evitate, spune societatea. Situatia nu e unica. O problema similara este intampinata de CFR SA cu un imprumut acordat de Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare, destinat intretinerii intregii retele de cale ferata. Restrictiile bugetare impuse constant de MEF impiedica CFR sa efectueze lucrarile, chiar daca, an de an, numarul punctelor periculoase pe calea ferata creste, iar viteza medie de deplasare a trenurilor de calatori a ajuns sa fie 70 de kilometri la ora, adica 43% din media europeana. Oficialii Ministerului Finantelor nu au putut fi contactati pentru detalii.

Album foto

  • Articole din editia din data de 17 Octombrie 2008

  • Chitac si Stanculescu, condamnati la 15 ani de detentie

    Administratie locala
  • Guvernul nu a alocat fonuri pentru scoala din Baraganu

    Administratie locala
  • Proiecte blocate in lipsa finantarii, la Amzacea

    Administratie locala
  • Cursuri ECDL pentru functionarii si profesorii din Independenta

    Administratie locala
  • Ortodocsii din Mereni au celebrat hramul bisericii

    Administratie locala
  • Articole din aceeasi categorie

  • Proiect pentru construirea unei piețe de pește în Pecineaga

    Administratie locala
  • Amenajare loc de joacă în centrul orașului Negru Vodă

    Administratie locala
  • Capelă mortuară în localitatea Mireasa

    Administratie locala
  • Toate drumurile de pământ din localitatea Comana vor fi pietruite

    Administratie locala
  • Instituțiile de învățământ din Ciobanu pregătite pentru noul an școlar

    Administratie locala
  • Medgidia, str. Republicii nr. 5, etaj 1
    Tel / fax: 0241810404
    Mobil: 0722721771